ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC MARZEC
Tematy kompleksowe:
„To my – mali artyści”
„Wiosna już i Wielkanoc tuż, tuż”
1. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką sławnych malarzy, rzeźbiarzy, muzyków.
2. Rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń i wypowiadania się poprzez sztuki plastyczne, muzykę i taniec.
3. Wspomaganie dziecka w rozwijaniu uzdolnień.
4. Przyzwyczajanie dzieci do obserwowania przyrody w okresie wczesnej wiosny i dostrzeganie istotnych zmian.
5. Poznawanie i nazywanie niektórych zwiastunów wiosny – pierwsze wiosenne kwiaty, pąki na drzewach i krzewach, budowanie gniazd i śpiew ptaków.
6. Udział w uroczystym powitaniu wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem.
7. Poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą.
8. Prowadzenie rozmów na tematy okolicznościowe związane z aktualnymi świętami.
9. Systematyczne doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej:
Poznanie liter: z, Z ; u, U; c, C; j, J – małej i wielkiej drukowanej i pisanej
Doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej oraz słuchu fonematycznego:
– wybrzmiewanie głosek w nagłosie i wygłosie;
– dokonywanie analizy i syntezy sylabowej, głoskowej;
– układanie z liter napisów do obrazków; czytanie prostego tekstu z poznanych liter,
– globalne czytanie wyrazów związanych z realizowaną tematyką, łączenie z obrazkiem
Ćwiczenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
– ćwiczenia grafomotoryczne – obrysowywanie konturów, sylwet, rysowanie po śladach liter, cyfr,
znaków litero podobnych.
10. Pojęcia matematyczne:
Rozwijanie umiejętności liczenia: posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
poznanie zapisu cyfrowego liczby: 10; wprowadzenie pojęć: dłuższy, krótszy; wprowadzenie znaku matematycznego: – odejmowania i stosowanie go w sytuacjach zadaniowych; rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania; rozwijanie orientacji w przestrzeni; doskonalenie umiejętności tworzenia kodu;
11. Język angielski: nauka: słów dotyczących wiejskich zwierząt; nauka słów związanych z wiosną;
utrwalenie materiału leksykalnego w grach i zabawach w kole