Styczeń: O ćwiczeniach aparatu artykulacyjnego w terapii logopedycznej

Aparat artykulacyjny składa się z jamy gardłowej, jamy ustnej i jamy nosowej oraz zespołu rezonatorów utworzonych  przez zatoki przynosowe (Lorens, Karwowska, Więcek-Poborczyk 2017).

Jama gardłowa jest rezonatorem wzmacniającym przedostającą się z krtani falę głosową, a także nadaje fali barwę. W jamie ustnej znajdują się narządy, dzięki którym tworzone są dźwięki mowy. Następuje modyfikacja tonu krtaniowego oraz generowanie dźwięku. W skład jamy ustnej wchodzą: wargi, żuchwa, podniebienie miękkie zakończone języczkiem oraz zęby, dziąsła i podniebienie twarde. Jama nosowa i zatoki przynosowe pełnią funkcję rezonatora. Jeśli powietrze przedostanie się do nich, powstanie charakterystyczne nosowe brzmienie (Lorens, Karwowska, Więcek-Poborczyk 2017).

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego są jednym z elementów terapii logopedycznej mającej na celu korekcję artykulacji. Rodzaj ćwiczeń, ich częstotliwość i czas jednej sesji powinny być dobierane indywidualnie do każdego przypadku (w zależności od  predyspozycji oraz  przyczyn wad wymowy). Wykonując ćwiczenia należy zwracać uwagę na precyzję wykonania, szybkość ruchów, a także umiejętność przechodzenia z jednej pozycji do następnej. Ćwiczenia powinny być wykonywane przed lustrem (Kania 1982).

Przykłady ćwiczeń opracowanych na podstawie J. Kania (1982) „Szkice logopedyczne” i I. Michalak-Widera (2007) „Miłe uszom dźwięki”.

Ćwiczenia warg:

  1. Nadymanie policzków.
  2. Zaokrąglanie i spłaszczanie (rozciąganie) warg przy zwartych szczękach.
  3. Rozciąganie warg. Widoczne są zęby górne i dolne.
  4. Ściąganie zaokrąglonych warg na boki.

Ćwiczenia języka:

  1. Przytrzymywanie czubka języka na podniebieniu przez kilka sekund przy szeroko otwartej jamie ustnej.
  2. Dotykanie czubkiem języka w dziąsło za górnymi zębami.
  3. Unoszenie czubka języka do dziąsła za górnymi zębami i przesuwanie nim po podniebieniu (do tyłu i z powrotem).
  4. Wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej.
  5. Kląskanie językiem.
  6. Dotykanie czubkiem języka do każdego zęba (dolnego i górnego) po wewnętrznej stronie.
  7. Dotykanie językiem do ostatnich zębów w łuku górnym i w łuku dolnym.
  8. Oblizywanie zębów po ich wewnętrznej stronie.
  9. Opieranie czubka języka o wewnętrzną powierzchnię dolnych zębów i próby unoszenia środka języka do podniebienia.
  10. Naprzemienne dotykanie czubkiem języka do dziąseł za górnymi, a następnie za dolnymi zębami.
  11. Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych i górnych zębów.

Energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów.

  1. Wydmuchiwanie powietrza przez język zwinięty w tzw. trąbkę.

https://www.facebook.com/Log-Art-Magdalena-Daszkiewicz-100825231592465/photos/400379771637008

https://www.facebook.com/100825231592465/photos/a.153008419707479/178696877138633/

https://www.facebook.com/100825231592465/photos/a.153008419707479/150929453248709/

Bibliografia:

  1. Kania J. (1982). Szkice logopedyczne. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
  2. Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I. (2017) Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów. Gdańsk: Harmonia
  3. Michalak-Widera I. (2007). Miłe uszom dźwięki. Katowice: Unikat2

Opracowała:

Marta Giza – logopeda